Press "Enter" to skip to content

Drut stalowy przy budowie mostów

Justyna Zawicka 0

Każdy chciałby mieć w swoim mieście most podobny do tego w San Francisco – elegancki, monumentalny, prawdziwa ozdoba na skalę krajową. Przy użyciu nowych technologii jest to możliwe – wystarczy odpowiednia ilość specjalistów, pieniędzy i chęci ze strony urzędu miejskiego. Być może taki most nie osiągnąłby podobnego splendoru, lecz na pewno prezentowałby się wystawnie.

Droga utrzymywana przez stalowe liny

drut stalowy okrągłyJeżeli myślimy właśnie o moście w San Francisco, prędzej czy później na myśl przyjdzie nam słynne olinowanie. Cała długość mostu utrzymywana jest po części przez grube, stalowe kable przymocowane do pylonów, tworząc ten typowy, wyjątkowy wygląd. Kable te zrobione są z dziesiątek tysięcy małych, stalowych drutów skręconych przy pomocy specjalnej maszyny. Grubość takiej liny liczona jest czasami w metrach, lecz trzeba pamiętać, że utrzymuje ona ogromną wagę zarówno mostu, jak i przejeżdżających przez niego samochodów. Przykładowo lina na wcześniej wspominanym moście ma grubość ponad dziewięćdziesięciu centymetrów, a złożona jest z więcej niż dwudziestu pięciu tysięcy oddzielnych stalowych kabli. Oczywiście musi ona zostać wykonana z odpowiedniego stopu stali. W końcu codziennie toczy ona walkę z grawitacją, powietrzem i wodą – walka, której słaby jakościowo drut stalowy okrągły nie wygra, więc od razu przy takiej budowie należy postawić na najwyższą klasę stali.

Dlatego właśnie mosty możemy nazywać drogami utrzymywanymi przez stalowe liny. Dzięki użyciu tych ogromnych, stalowych lin most staje się nie tylko piękniejszy, ale nie blokuje on też biegnącej pod nim drogi wodnej. Przy następnej wizycie czy to w San Francisco, czy w innym mieście w którym mieszkańcy na co dzień cieszą się podwieszanym mostem – warto poświęcić chwilę utrzymującym go linom.